Billede af kontrolrapport

Om smiley-ordningen

Siden 2001 har smiley-ordningen gjort det nemt for forbrugerne at finde de butikker, der har bedst styr på fødevarereglerne.

I 13 år har Fødevarestyrelsens kontrolrapporter været offentliggjort med angivelsen af et mere eller mindre smilende ansigt, som en let genkendelig oplysning til forbrugeren. Smiley-ordningen har dermed været med til at skabe mere gennemsigtighed, som betyder, at virksomhederne kan sammenligne sig med hinanden og konkurrere endnu mere på fødevaresikkerheden – til gavn for forbrugerne.

I menuen til venstre kan du få svar på dine spørgsmål, du som forbruger eller virksomhed måtte have til smiley-ordningen.


Lidt historie ...

Oktober 2001

Smiley-ordningen bliver lanceret med hurtig og obligatorisk publicering af gode og dårlige kontrolresultater.

Januar 2004
Smiley kommer på internettet.

Marts 2008
Elite-smiley'en introduceres.

Smiley-ordningengøres mere synlig:

  • Kontrolrapporterne skal kunne læses udefra.
  • Smiley er på virksomhedernes egne hjemmesider.

Fakta om smiley-ordningen

Findsmiley.dk

På findsmiley.dk er der ca. 175.000 kontrolrapporter for detail- og engrosvirksomheder.


Smiley genkendes på gaden
En analyse fra 2008 viste, at:

  • forbrugernes kendskab til smiley-ordningen er 100 procent og at 97 procent svarer, at ordningen er en god eller meget god ide.
  • 59 procent af forbrugerne, der faktisk har set en dårlig smiley i en restaurant, svarer at de undlod at spise der.


Højere regelefterlevelse
Andelen af virksomheder, som følger reglerne og får en glad smiley, er steget fra 70 procent i 2002 til 84,3 procent i 2013 – altså en forbedring på 20,4 procent.

57,2 procent af de virksomheder, som kan få elite-smiley'en, havde den ved udgangen af 2013.



Siden er sidst opdateret: 11-09-2014