Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og adgang til deling på de sociale medier med AddThis.

Læs mere i vores cookie FAQ.

Teknisk status

25. april 2017

X

Om elite-smiley

Hvad er en elite-smiley, og hvordan får man den?

Siden 2001 har de fire smiley’er vist dig, hvor gode dine lokale forretninger og restauranter er til at følge reglerne.

I marts 2008 blev elite-smiley'en introduceret.

Detailvirksomheder, som sælger mad og drikkevarer til forbrugerne, belønnes med en elite-smiley, når de har fået mindst fire storsmilende smiley'er i træk og ikke haft nogen anmærkninger de seneste 12 måneder.

Engrosvirksomheder, som sælger til andre virksomheder, får ikke smiley'er. Resultatet vises i stedet for som 1, 2, 3 og 4 på kontrolrapporterne – svarende til de fire smiley'er. For at engros-virksomheder kan få elite-status, må der kun have været 1'ere på de seneste fire kontrolrapporter – og i de seneste 12 måneder.

De såkaldt 3. partscertificerede virksomheder kan få elite-status ud fra nogle andre kriterier – og bliver kontrolleret efter andre regler. Læs mere om dette i bekendtgørelsen om fødevarekontrol og offentliggørelse.

En elite-smiley er ikke 'bedre' end en glad smiley. En nyere virksomhed, der endnu ikke har haft fire kontroller kan ikke have elite-status, men den kan være lige så god til at følge reglerne.

De såkaldte ultralavrisiko-virksomheder får kontrol efter behov og kan ikke opnå elite-status.