Gå til navigation Gå til Hovedindhold

Teknisk status

17. May 2022

Du er her:

Ændringer i smileyordningen

I 2022 ændrer Fødevarestyrelsen smileyordningen.

​​Smileyordningen ændres på følgende fire områder:

  • ​Elitesmileyen udgår fra 1. januar 2022
  • Smileyskalaen justeres fra fire til tre smileyer – glad mund, lige mund og sur mund. Det lille smil forsvinder fra skalaen. Det gælder fra 1. januar 2022
  • Virksomheder skal henvise til deres side på findsmiley.dk fra alle digitale platforme, hvor de sælger fødevarer. Det gælder fra 1. april 2022
  • Der introduceres et nyt smileymærke, som virksomhederne skal hænge op i stedet for kontrolrapporten.

Hvad skal din virksomhed gøre?​​​

  • Fjern din elitesmiley senest 31. marts 2022 – hvis du har sådan en. Det gælder fx: 
    • Dit klistermærke med elitesymbol 
    • Al online markedsføring af elitestatus 
  • Lad din kontrolrapport med elitesmiley blive hængende, til din virksomhed får en ny kontrolrapport ved næste kontrolbesøg
  • Henvis til din kontrolrapport på findsmiley.dk fra digitale platforme som fx take-away-sider senest 31.​ marts 2022, hvis din virksomhed sælger fødevarer herfra

Hvorfor skal smileyordningen ændres?

Siden 2001 har Fødevareministeriets smileyordning guidet forbrugerne om alt fra hygiejne og sporbarhed til køleskabstemperaturer på cafeer, butikker og restauranter. Men ordningen trænger til et ansigtsløft. Forenklingerne træder i kraft, fordi Folketinget tilbage i 2020 besluttede at forenkle den 20 år gamle smileyordning, til gavn for både virksomhederne og forbrugeroplysningen.

Konceptet for fødevarekontrollen blev ændret i 2020

I januar 2020 ændrede Fødevarestyrelsen sit kontrolkoncept. Det var en stor ændring for fødevarekontrollen og for de mange fødevarevirksomheder, som får kontrolbesøg af Fødevarestyrelsen. Det betyder at:

  • De fleste fødevarevirksomheder får ikke kontrolbesøg med faste mellemrum. 
  • I stedet bruger Fødevarestyrelsen en datamodel til at udpege virksomheder til basiskontrol. Analysemodellen tager udgangspunkt i kontrol- og registreringsdata om virksomhederne, og opdeler fødevarevirksomhederne efter behov for kontrol.  På den måde får virksomheder med størst behov for kontrol flest kontrolbesøg, og virksomheder med lavt behov får færre besøg. 
  • Ud over basiskontrol kan virksomheder blandt andet få kontrolbesøg, hvis der har været en anmeldelse fra en forbruger, eller når Fødevarestyrelsen gennemfører en indsats, der går i dybden med et emne, der er relevant i virksomheden.
  • Fødevarestyrelsen følger op på brud på reglerne med to opfølgende kontrolbesøg. Hvis en virksomhed overtræder reglerne, udfører Fødevarestyrelsen to opfølgende kontrolbesøg. Virksomheden skal selv betale for begge kontroller. 
  • Selvom Fødevarestyrelsen ændrer kontrollen, er det stadig dit ansvar at sikre, at reglerne altid er overholdt i din virksomhed.​